Interview met de Amerikaanse Graffiti artiest Claudia Gold AKA Claw Money

Claw Money – over het nemen van risico’s, voet bij stuk houden en er plezier in hebben

Wie was berucht nog voordat roem kwam? Wie heeft sinds eind jaren 80 voortdurend de straten van de Big Apple gezegend met haar iconische en strakke throw-ups? Wie rijdt over Delancey Street in een roze Cadillac, met Aretha Franklin op de speakers? Je raadt het al, we hebben het over CLAW Money. We grepen de kans om met haar te praten over rivaliteit, het belang van voor jezelf opkomen, risico’s nemen, en alter ego’s tijdens onze samenwerking voor de nieuwste toevoeging aan de Montana BLACK Artist-serie. Het is bijna twee jaar geleden sinds onze laatste ontmoeting, dus tijd voor een update!

 

Montana Black Artist Edition #27 CLAW MONEY Cans closup Urban Art Shop Almere

Montana Cans: Hé, Claw, goed om je te zien! Hoe gaat het met je? Hoe is het leven?

CLAW Money: Lieverd, tot nu toe gaat alles goed. Ik ben druk bezig met het maken van content en allerlei gekke opnames voor de release.

Montana Cans: Fantastisch! We zijn erg vereerd om met je samen te werken. Hoe voelt het om nu deel uit te maken van de Montana Black Artist-serie?

CLAW Money: Dit is een geweldige samenwerking voor mij! Teruggaan naar graffiti, mijn roots, en de essentie van wat Claw betekent, is iets heel belangrijks in mijn carrière. Dit is een van de top vijf samenwerkingen die ik ooit heb gedaan. En bovendien is het gewoon ongelooflijk schattig!

Montana Cans: Super schattig! Wat maakte dat je Pink Cadillac als kleur koos?

CLAW Money: Bedoel je omdat ik een vrouw ben? Roze wordt al zo lang gebruikt in graffiti dat het niet per se een vrouwelijk aspect heeft. Het is gewoon een geweldige kleur. En met mijn werk is het voor mij belangrijk om een vrouwelijke samenwerking aan te duiden. Toen ik naar alle spuitbussen keek die Montana in de Artist Series had gedaan, waren de meeste roze. Dus ik dacht: oei, ik zit in de problemen! Hoe maak ik het anders? De meeste andere roze tinten zijn felroze, fuchsia’s, opvallende kleuren. Deze tint zit nu juist in het midden en dekt echt goed. Ik wilde ook mijn respect tonen aan alle jonge vrouwen die in deze cultuur zijn gestapt en een knipoog geven naar een paar leuke vrouwelijke personages.

Interview met de Amerikaanse Graffiti artiest Claudia Gold AKA Claw Money portret Urban Art Shop Almere

Montana Cans: De animatie, de video en het artwork zijn geweldig! Wat inspireerde je?

CLAW Money: Je weet wel, het is heel Claw Money. Voordat ik graffiti ging doen, voelde ik me onzichtbaar. De dingen uit Infamy, van 20 jaar geleden, daaruit heb ik een paar goede fragmenten gepakt voor de interviewnarratie. We moeten het echt rauw maken. Het moet om graffiti gaan. Het gaat niet over mijn ondernemingsgeest of al die hoge dingen die ik in mijn carrière heb gedaan. Ik voel dit gewoon, weet je. Ik doe altijd net iets meer dan verwacht. Dat is mijn merk. Ik moet altijd de lat hoog leggen als het gaat om graffiti, want er zijn een heleboel mensen die een soort van onofficiële ambassadeurs van graffiti zijn, die graffiti de wereld en de popcultuur inbrengen. Of ik het leuk vind of niet, ik ben er een van, en mijn normen zijn voor mezelf heel hoog. Ik heb zoveel te danken aan graffiti voor het geven van mijn levensonderhoud en mijn werkethiek; het heeft me geleerd hoe ik me in de wereld moet bewegen. Ik voel dat het altijd mijn verantwoordelijkheid is om de perceptie van graffiti te verhogen, weet je.

Montana Cans: Ik vind het leuk hoe je alles zo serieus neemt. Aangezien ons laatste interview zoveel universele waarheden bevatte, vroeg ik me af hoe we het wat spannender konden maken met enkele uitgesproken meningen. Laten we beginnen: Claudia Gold of Claw Money?

CLAW Money: Claw Money krijgt alle aandacht, maar Claudia Gold tekent de cheques. Dus, Claudia Gold, haha!

Montana Cans: Eerlijk genoeg. Kunst verkopen voor je leven of leven voor kunst?

CLAW Money: Kunst verkopen voor je leven!

 

Interview met de Amerikaanse Graffiti artiest Claudia Gold AKA Claw Money aan het werk Urban Art Shop Almere

Montana Cans: Cureren of kunst maken?

CLAW Money: Beide!

Montana Cans: Beide? Oké – wat dacht je, memes maken of stelen?

CLAW Money: Memes zijn zo leuk. Op een manier zijn ze bijna als graffiti schrijven, weet je, je stopt dit anonieme ding de lucht in, en soms komt het gewoon tot leven. En het is dezelfde opwinding als met graffiti, op de manier waarop het zich verspreidt.

Montana Cans: Het is een mooie manier om ernaar te kijken! Wat denk je dat tegenwoordig belangrijker is voor je bekendheid, memes of jock spots?

CLAW Money: Oh, jock spots! Je weet, het is interessant. Ik denk dat veel mensen me volgen voor de memes, en ze weten niet wie ik ben, wat ik doe, of waarom ik de dingen zeg die ik zeg. Ik moet altijd terugbrengen naar de kunst, zodat ze echt begrijpen wie er tegen hen spreekt. Dus dwing ik de meme-liefhebbers om zich in graffiti te verdiepen. Er zijn zoveel dingen waarin ik geïnteresseerd ben die het waard zijn om over te praten en die universeel zijn en verder gaan dan graffiti. Graffiti is erg niche; ik vind het leuk hoe memes daarbuiten gaan.

Interview met de Amerikaanse Graffiti artiest Claudia Gold AKA Claw Money portret 2 Urban Art Shop Almere

Montana Cans: Klopt! Hoe is je NFT-project verlopen als we het hebben over snelveranderende digitale fenomenen? Ben je daar nog steeds mee bezig? Toen ik het laatste interview herlas, had ik het gevoel dat dit het enige onderdeel was dat achteraf misschien niet zo stevig was.

CLAW Money: Haha, dit was de grootste grap van allemaal! Het NFT-gebeuren lijkt me altijd dom. Het is alsof je een digitaal beeld bezit dat gereproduceerd kan worden. Zoals het gezegde luidt: een vogel in de hand is beter dan twee in de lucht, toch? Dus iets fysieks hebben zal altijd beter zijn dan iets theoretisch met theoretisch eigendom, toch? Het kon gewoon niet logisch zijn. Als dit gaat aanslaan, heb ik 30 jaar digitale kunst om in dit domein te exploiteren – perfect! Ik ben altijd super skeptisch geweest, en crypto is een piramidespel. Ik wil het wel, weet je, het gebruiken om geld te verdienen en al die dingen, maar het maakt gewoon geen zin.

Montana Cans: Wat ik probeer te zeggen is: wat is jouw visie op risico’s nemen in het leven of in je artistieke carrière? Is het nodig? Wat vind je van falen? Denk je dat dit NFT-project, in het bijzonder, een falen is?

CLAW Money: Ik vind dat risico’s alles zijn; als je niets riskeert, zeg je eigenlijk niets. En ik ben zo enthousiast om iets nieuws te proberen in mijn carrière, iets uit te zoeken dat ik niet begrijp, en al die Claw Money-sparkle erin te proberen te verwerken. Die dingen houden me fris! Ze houden me jong. Ze houden me open-minded. Ik kijk ernaar uit dat het volgende NFT-project opkomt en ieders interesse wekt. Spring erop in als het spannend en leuk is; dat is mijn merk.

Interview met de Amerikaanse Graffiti artiest Claudia Gold AKA Claw Money collage Urban Art Shop Almere

Montana Cans: Dus het gaat om opwinding?

CLAW Money: Alles wat ik doe, of ik nu faal of succesvol ben, leert me altijd een les: ofwel deed ik dit goed, ofwel deed ik het fout, of ik moet het de volgende keer zo proberen; alles is informatief en essentieel. En hetzelfde geldt voor het schilderen van graffiti; ik houd ervan om allerlei rare dingen uit te proberen. Toen ik een jonge toy was, probeerde ik dat ook, zoals zilveren omtrekken. De oude school jongens zeiden dat je geen omtrek mocht maken, maar mijn reactie was altijd: je begrijpt het niet. Toen ik ernaar keek, dacht ik: damn, ik kan echt geen zilver doen. Niemand zou me dat vertellen. Ik moest het zelf uitzoeken, maar het was de moeite waard om te proberen. En ook sommige van de lelijkste dingen die ik ooit heb geschilderd gaven me vroeger buikpijn. Ik probeer mezelf weer in de mindset van een jonge Claw te zetten. Ik was aan het experimenteren. Het was zo vrij. Het volgde geen van de regels. Ik deed de 3D aan de verkeerde kant van deze letter, maar die dingen hebben me iets geleerd en zorgden ervoor dat ik elke keer verbeterde.

Montana Cans: En realiseerde je je dat je achteraf iets had geleerd? Voel je hetzelfde over je werkleven?

CLAW Money: Risico’s zijn waar ik de beloning krijg! Elke keer dat ik een kledingcollectie maak, gaat er wel iets mis, een productiefout die niet goed gecommuniceerd is, of ik kan de stof niet krijgen, of zoiets. Ik heb altijd mijn verwachtingen moeten aanpassen en echt van mijn eigen spullen moeten leren houden door fouten opnieuw te interpreteren. Fouten horen erbij. En de risico’s van het maken van fouten zijn iets waar ik niet meer bang voor ben, omdat ze zullen gebeuren en ze zijn niets slechts.

Montana Cans: Geweldige manier om ernaar te kijken! Wat kunnen we van jou verwachten?

CLAW Money: Ik doe een 35-jarige retrospectieve tentoonstelling in Australië in november!

 

Interview met de Amerikaanse Graffiti artiest Claudia Gold AKA Claw Money muurschildering Urban Art Shop Almere

Montana Cans: Oh wauw, zoveel jubilea! De laatste keer dat we spraken, was het de verjaardag van jouw merk, toch?

CLAW Money: Ja, dat was het! Dat was leuk. Dat was weer een hectische deadline, projectmanagement en een directoriale nachtmerrie. Maar het was het waard. Maar, je weet, ik heb altijd gezegd dat dit soort dingen zo saai zijn, blah, blah, blah. De essentie is, als vrouw kun je geen fouten maken; je kunt geen halfslachtig werk afleveren. Dat kan gewoon niet, vooral niet in door mannen gedomineerde culturen zoals streetwear, sneakers en graffiti, waar ze je gewoon zullen afschrijven. Overleveren is altijd het merk!

Montana Cans: Dat is hard. Hopelijk kunnen we dat ten goede veranderen! Heel erg bedankt dat je de tijd hebt genomen en met ons hebt samengewerkt!

CLAW Money: Dank je! Het was een genoegen!

 

Bestel de Montana Artist edition #27 Claw Money in onze webshop.

Volg Claw Money op instagram.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *